Spelbranschen erbjuder underhållning, avkoppling, social interaktion och glädje för många spelare. Landbaserade casinon har funnits ända sedan 1600-talet och har erbjudit nöje för många människor. Precis som flera andra branscher är det viktigt att det goda konsumeras med måtta. Digitaliseringen av spelbranschen (nätcasinon) har inneburit nya utmaningar och bidragit till ökade spelproblem. Utmärkelsen Swedish Gambling Awards instiftades av branschorganisationen Sper för att uppmärksamma aktörer som på ett föredömligt sätt arbetar med att skapa en mer ansvarstagande och hållbar spelbransch.
Utmärkelser inom tre kategorier
Det finns inga andra liknande svenska utmärkelser inom gambling. Initiativet kommer från spelbranschen för att förbättra dess anseende och lyfta aktörer som tar ansvar. De deltagande aktörerna måste inneha svensk spellicens och ha svenska spelare som målgrupp. De behöver dock inte vara registrerade i Sverige. Företag, organisationer och individer kan delta i tävlingen så länge de uppfyller kravet att aktivt jobba för en bättre, sundare och mer hållbar bransch. Swedish Gambling Awards utser vinnare inom tre kategorier; kundnöjdhet, hållbarhet och ledarskap. Varje enskild aktör kan tävla i en eller flera kategorier men varje kategori kräver en separat ansökan.
Kategorin “Kundnöjdhet” premierar nytänkande aktiviteter och kommunikationssätt för att bemöta och hjälpa spelarna. Denna kategori är väldigt bred och innefattar bland annat kundupplevelse, kommunikation och marknadsföring. Kategorin “Hållbarhet” lyfter den mycket viktiga frågan om ansvarsfullt spelande. Spelbolagen har ett ansvar att främja spelares välmående och motverka spelberoende. Inom denna kategori lyfts aktörer som innovativt och framgångsrikt jobbar för att minska spelproblemen. Kategorin “Ledarskap” uppmärksammar aktörer som driver en positiv förändring och är en förebild för resten av branschen. Det handlar exempelvis om att driva opinion, utmana normer och ta obekväma beslut i riktning mot en mer hållbar bransch.
Ansökningsprocessen och nomineringskriterier
Ansökningsprocessen för att delta i Swedish Gambling Award är enkel och görs online. Det går att motivera en individ, ett företag eller en organisation så länge aktören är informerad om ansökningen. Varje aktör kan delta i samtliga kategorier men varje kategori kräver en individuell anmälan. I ansökan besvaras frågor om bakgrund, lösning och resultat. I “Bakgrund” beskrivs problemet. I “Lösning” beskrivs hur aktören gick tillväga för att lösa problemet. I “Resultat” beskrivs utgången och lärdomar. Ansökningsperioden pågår under cirka två månader. Den öppnar i slutet av november och stängs i slutet av januari. Därefter bedömer juryn bidragen och i slutet av mars presenteras vinnarna.
En jury bestående av sju representanter från olika relevanta områden nominerar och utser vinnare i samtliga kategorier. Juryn består av representanter med kunskap inom bland annat spelbranschen, hållbarhet, kommunikation och ledarskap. Juryn har en ordförande och är helt oberoende. De nominerar bidrag och utser vinnare baserat på kreativitet, innovation, kundpåverkan, ambition, föredömligt agerande, opinionsskapande och inspirationsnivå. Cirka en till två veckor innan prisceremonin presenteras de nominerade bidragen. Under prisceremonin presenteras en vinnare inom varje kategori. Det går inte att överklaga juryns beslut. Det går bra att skicka in ansökningen på svenska eller engelska. Ansökningsprocessen är helt kostnadsfri. Vinsten består av äran och ett diplom.
Sammanfattning Swedish Gambling Awards
- En utmärkelse för att lyfta förebilder inom spelbranschen som främjar hållbart spelande och innovation.
- Tre kategorier; kundnöjdhet, hållbarhet och ledarskap.
- Det är kostnadsfritt att delta.
- Juryn består av sju representanter från branschen.
Om du vill läsa mer utmärkelsen kan du klicka här!