Sedan de nya lagarna för spel online lanserades i Sverige så har det hänt en hel del. Casinon har gjort om sina spelportaler för att leva upp till de nya kraven. Spelare har fått nöja sig med en välkomstbonus per casino och inget mer. Men spelreklamen är fortsatt intensiv och den syns överallt.
Det här tycker inte Sveriges regering om. Redan år 2017 så infördes nya direktiv om spelreklam. De gällde måttfullhet och förbud mot reklam för barn och ungdomar. Det nya licenssystemet från 2019 har också regler om reklamen. Den ska vara måttfull och det är den tydligen inte.
Regeringen hotar spelbranschen
Faktum är att Sveriges regering, med civilminister Ardalan Shekarabi i spetsen, i februari 2019 gick ut och hötte finger åt spelbranschen. Ett ultimatum om mindre aggressiv marknadsföring ställdes. Om spelbolagen inte möter kraven från Sveriges regering så kan det bli nolltolerans.
Ingen reklam alls. Men vill vi verkligen ha reklamstopp för casinon? Shekarabi hävdar att reklamen så som den ser ut idag strider mot svenska folkets önskan om hur spelreklam ska fungera.
En färsk undersökning från Sifo
Organisationen Skiftet är partipolitiskt oberoende och de beställde en undersökning från Sifo.
Den tog en titt på hur vi svenskar upplever spelreklamen och resultaten var minst sagt intressanta.
Sifo-undersökningen om spelreklam visade bland annat:
- Omkring 87 % av de tillfrågade tycker att det finns för mycket spelreklam
- 76 % tycker att reglerna för reklam för spel ska skärpas
- 53 % anser att spelreklam ska förbjudas totalt
- 70 % ställer sig positiva till förbud mot spelreklam.
Nu måste vi förstås fråga oss vem som var med i den här undersökningen. Sifo har ju knappast ringt alla svenskar. Och de har kanske heller inte lyckas nå de som spelar dagligen på online casinon.
Men sifo-undersökningar är ofta bra fingervisningar om hur svenskar tänker och tycker. Därmed inte sagt att vi vill ha ett totalt spelreklamförbud. Det kan ju tänkas att det är formatet som reklamen har idag som stör mest.
Vi vill ju få information
När du blir medlem på ett casino så vill du ju veta om det är något nytt och intressant på gång. Nyhetsbrev som du får till din email eller som sms till din telefon är inte störande. Du kanske inte ens tänker på den här informationen som reklam. Men den är reklam!
Om det blir ett totalförbud mot spelreklam så kan nyhetsbrev och sms också försvinna. Det kan inte ses som en fördel. Det här är ju en viktig del av den kommunikation som casinot kan ha med sina medlemmar.
Vi vill fortsatt ha information om nya spel, nya betalningsmetoder, stora vinster och mer. Men vi kanske inte vill få den informationen på bästa sändningstid på tv. Inte heller i våra sociala medier där reklamen kan störa de samtal vi för med vänner.
Nya casinon måste också få en chans
Det nya licenssystemet för nätcasinon är ju till för att ge alla som vill och kan erbjuda spel en chans. Om ett spelföretag får svensk licens så betyder det att de lever upp till höga krav. Det innebär att de ger oss säkra spel och satsningar som går att kontrollera.
Om vi helt slopar reklamen för casinon så kan det leda till att mindre märken inte kommer fram. Då får jättarna monopol för att de redan har kända namn. Reklam online är ju så pass smart att även mindre aktörer kan ta sig fram.
Konkurrensen är viktig för den leder till bättre spelprodukter. Det gäller ju att ha det som spelarna är ute efter för att locka till sig kunderna. Om vi inte får någon information om nya innovationer och spännande välkomsterbjudanden så missar vi mycket.
En bättre plan välkomnas
Visst är det bra att Sveriges regering försöker göra något för att skapa en säkrare spelupplevelse online. Men ett totalförbud av reklam är knappast vad vi vill ha. Det rör sig snarare om förändring som gagnar alla. En bättre plan välkomnas, förbud från bedes, så tillbaka till planeringsbordet herr Shekarabi