Rättegången mot Ninja Casino startad

Onsdagen den 9 oktober inleddes huvudförhandlingarna mot Elec Games (spelbolagets ”Ninja Casino” dotterbolag) i patent- och marknadsdomstolen. Anledning? Allt för aggressiv marknadsföring i Stockholms kollektivtrafik.

Rättegång mot Ninja Casino

Vinsten på kontot innan nästa station

Så stod det på flertalet tunnelbanestationers väggar, busskurer och i tågs vagnar. Reaktionerna var starka från resenärers håll och Konsumentombudsmannen valde att stämma Elec Games och Ninja Casino. KO anser att bolagets marknadsföring bryter mot lagen om måttfullhet. Faktum är att det är första gången måttfullhetsaspekten prövas i svensk domstol.

Nalkas det nya regler för spelreklam?

Om Ninja Casino skulle dömas för sin marknadsföring skulle detta förmodligen bli prejudicerande för hur spel- och casinon får marknadsföra sig framöver, menar KO.

Gunnar Wikström, processråd vid KO säger följande:

– Det innebär ju inte att bara Ninja Casino eller Elec Games ska förhålla sig till den, detta kommer påverka alla spelbolag i branschen – att nya marknadsförings riktlinjer följs. Reklamen ska med andra ord inte vara för lockande, påträngande och aggressiv som vi upplever den idag.

Konsumentombudsmannen stämmer Elec Games och Ninja Casino

Blev av med sin licens.

Ninja Casino blev ju som känt av med sig spellicens tidigare i somras efter att Spelinspektionen upptäckt att registrerade spelare kunde spela bort mer pengar än sin insättningsgräns.

SVT Nyheter i Stockholm har sökt Elec Games som avböjer att kommentera. Under torsdagen väntas rättegången vara avslutad och domen meddelas först om tre veckor.